Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Metacognitieve vaardigheden"-module.

  • Project kosmische straling

    Tijdens de STEM-lessen leren de leerlingen van GO! atheneum Zottegem hoe  ze een wetenschappelijk onderzoek moeten uitvoeren. De leerkrachten geven initieel veel sturing: stappenplannen, checklists, … Bij de laatste projecten nemen de leerlingen de regie in eigen handen. De leerkracht organiseert  wekelijks een kort overlegmoment zodat een eventuele bijsturing tijdig kan  gebeuren. 

  • Leerlingen vullen een weekreflectie in Google forms

    Leerlingen krijgen wekelijks een aantal opdrachten zelfstandig te verwerken in een weekplanning. Leerlingen geven zelf aan in een reflectiedocument of die opdrachten voltooid zijn. Indien dit niet het geval is, geven ze ook aan wat hiervan de oorzaak is. De resultaten van deze antwoorden kunnen de leerkrachten raadplegen in een dashboard, gemaakt in Google sheets. Daarna kunnen deze resultaten gebruikt worden als input voor een coachingsgesprek.

    Je vindt hier een voorbeeld van een reflectiedocument.

  • Maak gebruik van een exit ticket

    Iets nieuws uitgetest in de klas? Ontdekken of je les haar doel heeft bereikt? Met dit exit ticket van Klasse krijg je inzicht in hoe je leerlingen de les verwerken en speel je de volgende keer meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook je leerlingen een betere kijk op hun leerproces.


    https://www.klasse.be/126690/doel-les-bereikt-meten-exit-ticket/

  • Opbouwen van werken met planningsinstrumenten (pdf)

    Deze slides bevatten een voorbeeld van hoe je werken met een planning kan opbouwen in het lager onderwijs.

  • formulating objectives (pdf)

    In deze Engelse les reflecteren leerlingen zeer bewust over de leerdoelen die ze moeten behalen. Op deze manier versterken ze verschillende metacognitieve vaardigheden.

  • Klasse: taakplanner voor tieners #so #executieve functies #metacognitie

    Leerlingen die in paniek schieten zodra je een taak opgeeft? Alleen een berg zien waar ze niet over geraken? Print de taakplanner en leer hen in 3 stappen zelfstandig en realistisch plannen. Lees het artikel in Klasse.

  • Klasse: structuurkaarten maken kinderen zelfstandig #bao #leerstrategie #huiswerk #metacognitie

    Zelfstandig gedrag bevorder je in de klas én thuis. Tip ouders daarom deze structuurkaarten. Ze helpen hun kind te denken aan afspraken en zelfsturend te zijn tijdens het ochtend- en avondritueel. Met de uitbreiding ‘structuurkaarten voor huiswerk’ werken kinderen aan een stappenplan voor huiswerk. Download de kaarten.

  • Pre-reading: samen leesvaardigheid voorbereiden (pdf) #Nederlands #so #leerstrategie #scaffolding #voorkennis activeren #metacognitie

    Leerkracht Vanessa Denon  van het GO! atheneum Geraardsbergen bereidt leesvaardigheidsopdrachten met de leerlingen samen voor. Ze staat bewust stil bij alle tussenstappen en oefent de leesstrategieën actief in. Op die manier slagen leerlingen erin om ook complexe teksten te begrijpen.