Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Een coachende aanpak"-module.
Tijdens het oudercontact van leraar Liza zijn de leerlingen aan het woord. “Met het kind-ouder-mentorgesprek (KOM-gesprek) krijgen leerlingen meer inzicht in hun leerproces én betrekken we de ouders beter.” Bekijk in de video hoe je een KOM-gesprek aanpakt
“Dat onze klastitularissen veel tijd staken in organisatiewerk en geen tijd vonden om met leerlingen te spreken, maakte niemand gelukkig”, vertelt leerlingenbegeleider Sophie Follong. In GO! Campus Genk, een stedelijke middenschool die gebukt gaat onder vroegtijdige schooluitval, coacht nu elke leraar een tiental leerlingen. Lees meer
Even een pas op de plaats maken, even nadenken over wat je wilt, opnieuw bedenken wat je doelen zijn en bewustworden van je eigen waarden en je wensen. Reflecteren is vaak niet makkelijk maar zo belangrijk. Met deze werkvorm kijken leerlingen naar binnen, reflecteren en bespreken dit met anderen.
Het team van VBS Wonderwijs in Haasdonk zet in op formele een-op-eengesprekken met elke leerling. Terwijl alle leraren een opleiding verbindend communiceren volgden, zochten zorgcoördinator Sabine en directeur Daniëlle naar tijd. Het resultaat van die structurele investering? Klasse volgde de kindgesprekken van leraren Anneleen en Phyby mee. Lees het artikel.
Print dit overzicht van oplossingsgerichte vragen.
De coaching roadmap is een visuele ‘landkaart’ die het ontwikkelproces van de coachee weergeeft. De Roadmap is gebaseerd op het bekende GROW Coaching model. GROW staat voor Goals (Doelen), Reality (Huidige Situatie), Opportunities (Mogelijkheden) & Wrap-up (Acties). De Coaching Roadmap is aangevuld met een aantal elementen om zo een eenvoudige, maar toch complete basisstructuur te bieden om het proces in weer te geven. Download de roadmap.
Leerkracht Hans Veldsink maakte deze ontwikkelcirkel om zelfsturende vaardigheden in kaart te brengen. Dit is eenvoudig te digitaliseren in een Google sheet, zoals in dit voorbeeld. Maak een kopie van dit bestand.