Motiveren werkt

Dat er een wisselwerking is tussen welbevinden en goede resultaten is geen geheim. Willen we leerlingen die zich goed voelen én goed presteren? Dan moet je de motor achter beide zoeken: motivatie.


Waarom moeten wij dat kennen? We zijn daar later toch niets mee? Wellicht klinken deze vragen jou heel bekend in de oren. Leerlingen zien vaak de relevantie van de leerstof niet in. Ze leren niet altijd omdat ze daar “goesting” in hebben. 


Andere vragen die leerlingen wel eens stellen zijn: Staat dat op punten? Moeten wij dat kennen voor het examen? Jongeren zijn geconditioneerd om te leren voor cijfers. Ze leren omdat het “moet”. 


In dit leerpad maak je kennis met verschillende soorten motivatie, zoals “moetivatie” en “goesting”. Met praktijkvoorbeelden illustreren we hoe je ervoor kan zorgen dat je leerstof relevant, duidelijk, inspirerend, aansluitend bij de leefwereld,... is. 


Wat ontdek je in deze module:

  • Een reflectie over motivatie
  • Over moetivatie en goesting
  • Waarom moeten we dat leren?
  • Het ABC van motivatie
  • Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren?
  • Praktijkvoorbeeld: gamificatie
  • Vertrek vanuit je eigen passie