Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Positief en veilig leerklimaat"-module.

  • Klasse: de complimentenboom van de Japanse school #bao #motivatie #verbondenheid #positief leerklimaat

    Hoe laat je leerlingen uitblinken, zonder dat ze bezwijken onder prestatiedruk? Eiji Sakayama, directeur van de Japanse school in Brussel, bedacht daarvoor deze leuke 'Complimentenboom'. "Ik wil dat mijn leerlingen zich goed voelen. Dan leren ze ook meer".

    https://youtu.be/YO5VO78BGUU

     

  • Klasse: 5 tips voor duidelijke klasregels met effect #so #bao #positief leerklimaat #klasmanagement #groepsdynamiek

    "Duidelijk zeggen wat kan, mag en moet in de klas. Daarvoor pleit Gilberte Verbeeck. Ze staat al meer dan 30 jaar voor de klas. Als praktijklector verdiepte ze zich ook in de theorie rond klasmanagement. Uit die ervaring puurt ze 5 tips voor goede klasregels."

    Dit artikel bevat ook voorbeelden van Individuele vragenlijst (Word docx) + babbelblad (Word docx) en een Inlichtingenblad (Word docx) + regel- en verwachtingenblad Wiskunde (Word docx) 

    https://www.klasse.be/148776/5-tips-voor-duidelijke-klasregels-met-effect/

  • Kieresoe: ideeën voor positieve groepsbinding #verbondenheid #positief leerklimaat #klasmanagement #groepsdynamiek

    Kieresoe is een platform voor kennisdeling op gebied van positieve groepsvorming.

    We richten ons daarbij op sociale veiligheid en visievorming waarbij het accent ligt op hoe een groep een positieve groep wordt. Om de onderlinge verbondenheid en een prettige sfeer in de groep te bevorderen is het op een goede manier omgaan met feedback en complimenten helpend. Een fijne sfeer in de groep is het beste middel om pesten te voorkomen.


    https://www.kieresoe.nl/

  • Klasse: Hoe bouw je een hechte relatie op met je kleuters? #bao #kleuters #verbondenheid #positief leerklimaat #klasmanagement #groepsdynamiek

    Hoe maak je als leraar het verschil voor kwetsbare kinderen in je klas? Pedagoog Maai Huyse en schoolpsycholoog Caroline Vancraeyveldt zoeken het uit in de kleuterklas van juf Jelke. Hoe bouwt Jelke aan een warme, kwaliteitsvolle relatie in haar kleuterklas? En lukt dat ook met kinderen die storend gedrag stellen? 


    Lees het artikel en bekijk de video.

  • Klasse: “Ook gewenst gedrag moet je oefenen” #so #routines #klasmanagement #groepsdynamiek

    Van rode stickers tot 5 gouden gedragsregels. Die switch maakte ZAVO Zaventem toen het storende gedrag van leerlingen leek toe te nemen. Ze gingen voor een participatieve en onderzoekende aanpak. Campusdirecteur Helene De Donder: “Te veel regels? Dan reageert iedereen selectief, volgens zijn eigen allergiezone.”

    Lees meer

  • Klasse: Hou je klas onder controle met post-its #so #bao #routines #positief leerklimaat #klasmanagement #groepsdynamiek

    Leraar Valerie Vandenberghe heeft last van een rumoerige klas. Klasgesprekken en groepswerken verlopen niet zoals het moet. “De klas lijkt wel een slecht café vol vervelende klanten”, zucht Valerie. Dus grijpt ze in. In een aantal weken tijd keert ze de klassfeer helemaal om. Hoe? Met post-its.


    https://www.klasse.be/7885/hou-je-klas-onder-controle-met-post-its/

  • Klasse: van praktijkleraar tot beleid: samen polarisatie tegengaan #motivatie #routines #verbondenheid #positief leerklimaat #so

    Leerlingen die op de regenboogvlag spuwen: zo kwam Atlas College Genk vorig jaar in de pers. “Ondanks dat incident is ons fundament van verdraagzaamheid stevig”, zegt zorgcoördinator Joris. Hoe de school daaraan bouwt? Inzetten op luisteren, samenleven en samenwerken. In de praktijkles én als beleid. Expert Maarten bevestigt: “Lerarenteams zijn cruciaal voor onze democratie.”  Lees het artikel in Klasse

  • Klasse: kleuters lossen zelf conflict op aan de herstelmuur #motivatie #autonomie #verbondenheid #positief leerklimaat #bao #kleuters

    Een snelle sorry na een conflict? Dat vond juf Hanne van kleuterschool De Gummi’s niet altijd genoeg. Daarom maakte ze met haar klas een herstelmuur. Hoe die werkt, zie je in de video.

  • happy snacks: alle werkvormen #so #bao #werkvormen #motivatie #verbondenheid #positief leerklimaat #metacognitie #groeimindset

    Gezond leven maakt met happy snacks een toolkit om actief aan de slag te gaan met geluk in de klas. Bewust en met vaste regelmaat werken aan mentaal welbevinden is namelijk erg belangrijk, ook in het onderwijs. Leerlingen leren reflecteren over zichzelf en ontdekken hoe ze geluk actief in handen kunnen nemen. Elke leerkracht kan met zijn/haar leerlingen actief aan die competenties werken. Ontdek hier alle werkvormen en hoe ze gelinkt zijn aan de leerdoelen.