Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Cognitieve leerstrategieën"-module.
Lenka Vander Meeren, leerkracht in GO! atheneum Herzele, heeft voor haar OKAN leerlingen een memory gemaakt om de organen in te oefenen voor natuurwetenschappen.
De leerlingen deden dit in groep (om ter snelst). Ze vonden het erg motiverend om zo de leerstof in te oefenen.
Sommige kennis moet je nu eenmaal letterlijk onthouden. Mnemotechnieken of ezelsbruggetjes zijn dan een handige oplossing. “Wat goed werkt om kennis in een bepaalde volgorde te onthouden, is een geheugenpaleis”, tipt leerexpert Tommy Opgenhaffen in deze video. Leer jij jouw leerlingen ook zulke paleizen bouwen?
In de klas van leraar Katleen Van Autgaerden mogen alle leerlingen spieken tijdens de toets. Op hun spiekbriefje leren ze een grote hoeveelheid leerstof heel compact te maken.
Leerkracht Glen De Saedeleer van het GO! atheneum Herzele laat de leerlingen in de 3e graad teksten samenvatten via de skapamethode. Nadien reproduceren leerlingen ook zelf teksten en presentaties aan de hand van deze methode. De SKAPA-methode is een instrument om informatie gestructureerd en overzichtelijk te maken, wat de concentratie ten goede komt en helpt bij het efficiënt verwerken van de leerstof.