Materiaal

Hieronder vind je een overzicht van het beschikbare materiaal voor de "Cognitieve leerstrategieën"-module.

  • Memoryspel om organen in te oefenen in natuurwetenschappen #leerstrategie #werkvormen #wetenschappen

    Lenka Vander Meeren, leerkracht in GO! atheneum Herzele, heeft voor haar OKAN leerlingen een memory gemaakt om de organen in te oefenen voor natuurwetenschappen. 

    De leerlingen deden dit in groep (om ter snelst). Ze vonden het erg motiverend om zo de leerstof in te oefenen.

  • Praktijkvoorbeeld notities nemen met Cornell (pdf) #Nederlands #so #leerstrategie

    In dit voorbeeld zie je hoe leerlingen tijdens de instructie aan de hand van een uitgewerkt voorbeeld leerden notities nemen en vervolgens van leerstof naar keuze zelf een Cornellsamenvatting maakten.

  • La methode Quintilien (pdf) #Frans #so

    Om het begrijpend lezen van Franse teksten te bevorderen, krijgen de leerlingen de methode van Quintilien aangeleerd. Deze wordt systematisch gebruikt om verschillende teksten te analyseren en vervolgens samen te vatten.

    #secundair #Frans

  • Notities nemen: het gezegde (pdf) #Nederlands #so

    De leerlingen van het eerste leerjaar A vullen tijdens een instructie over de onderdelen van het gezegde zelfstandig een schema aan.


  • Reclametechnieken: zelf voorbeelden zoeken (pdf) #Nederlands #so

    In de les Nederlands gaan de leerlingen regelmatig zelf op zoek naar concrete voorbeelden. Zo kregen ze na de instructie over reclametechnieken de opdracht om zelf op zoek te gaan naar concrete voorbeelden hiervan.



  • Klasse: het geheugenpaleis #leerstrategie

    Sommige kennis moet je nu eenmaal letterlijk onthouden. Mnemotechnieken of ezelsbruggetjes zijn dan een handige oplossing. “Wat goed werkt om kennis in een bepaalde volgorde te onthouden, is een geheugenpaleis”, tipt leerexpert Tommy Opgenhaffen in deze video. Leer jij jouw leerlingen ook zulke paleizen bouwen? 


  • Klasse: Laat ze een spiekbriefje gebruiken #leerstrategie

    In de klas van leraar Katleen Van Autgaerden mogen alle leerlingen spieken tijdens de toets. Op hun spiekbriefje leren ze een grote hoeveelheid leerstof heel compact te maken. 


  • Notities nemen met een advance organizer (pdf) #Nederlands #so

    De leerlingen van 4TSO vullen tijdens een instructie over mythe-sprookje-sage zelfstandig een schema aan aan de hand van een advance organizer.

  • Toepassing van verschillende cognitieve leerstrategieën (pdf) #bao #leerstrategie

    GO! basisschool KAZ geeft een aantal voorbeelden van hoe cognitieve leerstrategieën worden toegepast in hun klas.

  • Teksten samenvatten met de skapamethode (pdf) #Nederlands #so #leerstrategie #cognitie

    Leerkracht Glen De Saedeleer van het GO! atheneum Herzele laat de leerlingen in de 3e graad teksten samenvatten via de skapamethode. Nadien reproduceren leerlingen ook zelf teksten en presentaties aan de hand van deze methode. De SKAPA-methode is een instrument om informatie gestructureerd en overzichtelijk te maken, wat de concentratie ten goede komt en helpt bij het efficiënt verwerken van de leerstof.